Kurumsal Değişim Temelleri

Kurumlarımızın başarılı olabilmeleri ve mevcut başarılarını sürdürebilmeleri için kurumsal değişim unsurlarını iyi özümsemiş ve bu kurumsal değişim unsurlarına uygun tepkiler geliştirebilmiş olmaları beklenir.

Kurumsal değişimin ne zaman başlaması gerektiği ve kurumsal değişime iten nedenlerin analizinin yapılması kurumun geleceği için kritik önem taşımaktadır. Kurumsal değişim yönetimi sadece bölgesel ve ulusal sınırlar içerisinde değil, aynı zamanda uluslararası anlamda meydana gelen gelişmeleri de kapsamalıdır.

İşyerlerimizde karar alan kişi veya organlarca başarım ve çıktı açığının algılanması kurumsal değişim gerekçesinde farkındalık sağlar. Bu noktada karar vericiler, kurumsal sistemde neyi değiştireceklerini belirlemeli ve amaca uygun değişim stratejisini uygulamalıdırlar.

Peki, Kurumsal Değişim Nedir?
Kurumsal değişim bir örgütün, kendi çevresiyle bütünleşmesinde ve çevresinde meydana gelen değişmelere hızla uyum gösterebileceği bir esneklik kazanmasında rol oynayan bütün yönetsel ve kurumsal tutumların, her düzeydeki insan yeteneğinden, bilgisinden ve kişilik özelliklerinden yararlanılarak geliştirilmesi süreçlerinin toplamıdır.

Kurumsal değişim, kurumların benimsedikleri vizyon, misyon ve hedefler doğrultusunda, hedeflenen başarımın üzerine çıkarak, kurumlarının daha verimli çalışmasının sağlanması, karar süreçlerindeki etkinliğin yükseltilmesi, çalışanların yeni koşullara uyum sağlamasına yardımcı olur.

Neden Kurumsal Değişime İhtiyaç Duyulur?
İşyerlerimizde bir denge söz konusudur ve bu dengenin korunması arzu edilmektedir. Ancak çevrede meydana gelebilecek herhangi bir değişiklik işyerlerimizdeki dengeyi bozabilir ve yeni bir dengenin oluşturulmasını gerekli kılar. Böylece kurumsal değişmede, bir dengeden başka bir dengeye geçiş söz konusu olacaktır. Bir başka deyişle kurumsal değişim iç ve dış çevresel etkiler sonucunda şekillenmektedir.

Teknoloji ve yenilik alanındaki sürekli meydana gelen gelişmeler, ekonomik yapılardaki değişimler, pazar değişimleri, yasal koşullardaki değişiklikler, sosyal ve politik faktörler ve değişen müşteri tercihleri gibi unsurlar dışsal nedenler arasında sıralanmaktadır.

İnsan kaynaklarında yaşanan sorunlar, kurumsal yetersizlikler, finansal sıkıntılar ve sorunlar, yönetsel davranış ve kararlar ile kurum içi yenilikler ve yeni uygulamalar gibi unsurlar ise içsel nedenler arasında sıralanmaktadır.

Kurumsal değişim ihtiyacının hem içsel hem de dışsal dinamiklerin ortak etkisiyle meydana gelmesi durumunda ise, hem iç çatışmalar azalmakta hem de değişimin daha hızlı gerçekleşmesi mümkün olmaktadır.

Sonuç Olarak...
Değişime karşı iki tutum mevcuttur; değişime gereksinim olduğunu kabul etmek, bu yolda çalışmak ya da değişime karşı direnç göstermek veya değişime duyarsız kalmaktır. Değişimi inkâr edip görmezlikten gelmek, insanın kendi kendini kandırması gibidir. Değişimi inkâr edip görmezlikten gelmek sonuçta değişimin ortaya çıkmasını durduramaz.

Kurumsal değişimde temel amaç, sağlıklı kurumsal ortamın ve bütünlüğün korunması, gelişim ve büyümedeki sürekliliğinin sağlanmasıdır.

Gerçekleştirilen uygulamalar sonrasında, başarılı kurumsal değişimin sonuçları aşağıdaki gibidir;

  • Çalışanlar arasında güveni sağlar.
  • Çalışanlar birbirine destek olur.
  • Çalışanlar sorunlara karşı her zaman çözüm odaklı olur.
  • Çalışanlar geleceğe hazırlanır.
  • Çalışanlar arasında sinerji yaratır.
  • Sağlıklı kurumsal değişim gerekleri olarak lütfen, işlerimiz ve iş yapış biçimlerimiz ile iç ve dış çevre ilişkisini iyi analiz etmeyi unutmayalım.

Saygılarımızla,

Zafer ADIGÜZEL

ÖNCEKİ YAZIKurumsal Aidiyet Üzerine…
SONRAKİ YAZIKüreselleşen Değişim ve Yöneticilerin Konumu